Práce s pravidly třídy
Nezavádím pravidla na začátku školního roku. Nedělám to z toho důvodu, že mi to nedává smysl.
Mnohem smysluplnější je pro mě zavádět pravidla až ve chvíli, kdy si to situace žádá. To znamená pravidla s žáky průběžně zavádět z důvodu potřeby.
Až když přijde situace a pravidlo nám pomůže cítit se lépe, bezpečněji a bez něj nám to prostě nejde. V tuto chvíli pro mě vyvstává potřeba zavést pravidlo.
Tvoříme jej společně a mluvíme o tom, proč jej zavádíme.
Poté je důležitá důslednost nás všech v jeho dodržování. Ideálně, pokud jsou samy děti spoluzodpovědní za jeho dodržování a dávají si vzájemnou zpětnou vazbu, pokud ho někdo jiný porušuje.
Na začátku školního roku, pokud pracuji se stejnou třídou, se můžeme vrátit k pravidlům, které jsme si stanovili v minulém školním roce a mluvit o tom, jak to s nimi nyní máme a zda si jej chceme "překlopit" i do tohoto školního roku nebo už nemusíme.