AHA momenty a jak na ně
V rámci školních záznamníků mají žáci k dispozici také volné listy, které slouží k evidenci tzv. AHA momentů. Na každý měsíc je určena jedna strana.
Na tuto volnou stranu si každý žák eviduje jakýkoliv objev, poučku, pomůcku nebo cokoliv dalšího, co si chce zapamatovat. Např. i chybu, která se mu v textech/při řešení úloh často objevuje. Jak tuto stranu žák zaplní, záleží jenom na něm.
Cílem práce s AHA momenty je, aby si žáci uvědomovali své učení. Možná to znáte, když se někdy zeptáte dětí, co se ve škole naučily. Jejich častou odpovědí je, že nic :) Žáci si potřebují uvědomovat, že se učí. Nicméně i tuto dovednost je potřeba se učit. Učit se o tom, že se učím :)
To, že mluvíme o tom, co se žáci učí, jim jednak napomáhá, aby si lépe zapamatovali některé věci, druhak je to místo, kde se koncentrují jejich poznatky a oni se k nim mohou později vracet a připomínat si je. Tyto stránky se také často dostávají do portfolií dětí, protože sami žáci mají radost, když vidí, co všechno si zapsali.
S AHA momenty pracuji někdy na začátku hodiny/bloku s tím, že se ptám, zda je něco, co si žáci již napsali a dnes by se jim to mohlo hodit. (Jedná se o evokativní aktivitu, aktivitu s potenciálem motivovat a připomenout práci s AHA momenty.)
Také v průběhu výuky je dobré, když se připomene práce s AHA momenty, třeba jenom tím, že vyučující nebo lépe sami žáci jednoduše nahlas řeknou: "AHA moment".
Na konci bloku/vyučovací jednotky je důležité se k AHA momentům vrátit a ptát se žáků, co si zaznamenali a popř. proč. Je to chvíle, při které se žáci učí formulovat, co si chtějí zapamatovat, ale zároveň je to možnost pro spolužáky slyšet a možná si také uvědomit učení. Je to moment, při kterém se žáci výrazně učí.