Nabízím
Jak na portfolia a tripartity aneb Schůzky vedené žákem - představení konceptu a praktického využití žákovských portfolií ve vzdělávání, jejich význam jako nástroje pro sledování pokroku žáků a podporu růstového myšlení. Představení vývoje práce s portfolii, které zahrnují osobní zájmy a úspěchy, což může zvýšit nadšení žáků a pomáhat utvářet potenciální kariérní cesty. Sdílení zkušeností s tripartitními setkáními, přípravy na ně a neustálého vývoje výukových metod pro zlepšení hodnocení studentů a sledování pokroku. 2 x 45 min.; 1. i 2. st. ZŠ; osobně i on-line
Škola, která dává smysl - seminář je určen především učitelům I. a II. stupně ZŠ. Společně se budeme zamýšlet na tím, proč mnoho žáků vnímá školu a život jako dvě oddělené věci, co konkrétně ve výuce může pomoci, abychom život přenesli do škol a žáci tak lépe vnímali užitečnost a smysluplnost času, který ve škole tráví. 2 x 45 min.; 1. i 2. st. ZŠ; osobně i on-line.
Cíle učení, jejich reflexe učitelem i žákem, (slovní) hodnocení - Jak smysluplně, dlouhodobě a efektivně pracovat s cíli učení a jejich reflexí vedoucí k tomu, že se žák učí přebírat zodpovědnost za své učení a učitel se tak stává průvodcem učení žáka. Ukážeme si konkrétní práci s cíli a reflexí učení v hodině matematiky. 4 x 45 min; 1. i 2. st. ZŠ; osobně i on-line
Formativní hodnocení I - (Co to je formativní hodnocení, jak pracovat s cíli učení a kritérii úspěchu, organizování efektivní třídní diskuse, důkazy učení; teoretické pojetí opřené o konkrétní ukázky z praxe). 8 x 45 min.; 1. i 2. st. ZŠ; osobně i on-line
Formativní hodnocení II - (Pokračování FH I - poskytování efektivní zpětné vazby, žáci jako zdroje učení pro sebe navzájem; žák jako "vlastník" svého učení) 8 x 45 min.; 1. i 2. st. ZŠ; osobně i on-line
Výuka matematiky Hejného metodou - (jakékoliv prostředí od začátečníku po velmi pokročilé); osobně i on-line
V rámci společnosti H-mat, o.p.s. jsem byla lektorkou, tutorkou a garantkou letních škol výuky matematiky Hejného metodou. Moje zaměření bylo primárně na učitelství pro 1. stupeň - semináře zaměřené na všechna prostředí Hejného metody od začátečníků po velmi pokročilé, také témata jako jsou: ⚜️práce v Malotřídce, ⚜️Teorie Generického Modelu, ⚜️Výuka zaměřená na Budování Schémat, ⚜️propojení Hejného metody a Montessori pedagogiky, ⚜️Formativní hodnocení aj. Na Slovensku jsem vedla také semináře nejen pro učitele prvního stupně, ale také pro MŠ (Teorie Generického Modelu) i druhý stupeň (Formativní Hodnocení). Také jsem několikrát lektorovala semináře pro samotné lektory Hejného metody v České republice i na Slovensku.
(4. - 9. roč. ZŠ, SŠ), 8x45 min.; ; osobně i on-line
Anotace: Nedílnou součástí moderní pedagogiky se stává práce s informacemi, daty nebo audiovizuálním materiálem. Práce s Barevnými sítěmi poznání je osvojováním si digitální gramotnosti v praxi. Podporují kreativní a kritické myšlení a vyžadují aktivní používání digitálních technologií. Jsou systémem příběhů, obrazů a souvislostí, který je dostatečně pevný a všeobjímající, aby byl užitečným pro učící se i vyučující. Zároveň je tento systém dostatečně flexibilní a otevřený, aby vyhovoval individuálním potřebám všech zúčastněných v procesu vzdělávání. Avšak primárním cílem BSP je, aby během učení ti, kteří se učí, nacházeli co nejvíce informačních zdrojů sami, aktivně s nimi pracovali, zhodnocovali jejich relevantnost a smysl a zapojovali je do příběhů ve tvaru myšlenkových sítí, jejichž originalita a jedinečnost bude reflektovat charakter a potenciál každého z nich
Anotace: Práce s dětmi může být nádherná a vyčerpávající zároveň. Na učitele jsou kladeny velké nároky - na jejich znalosti a dovednosti, kreativitu, sebevzdělávání. Jaké kompetence by měl učitel ovládat? A jaké rozvíjet u dětí? K tomu nutné ,,papírování" a další přidružené aktivity… a my chodíme ze školy unavení, přetížení a vyčerpaní. Seminář ,,Rozvoj osobnosti učitele-průvodce skrze práci s dětmi" bude zaměřen na to, abychom si díky tomuto smysluplnému povolání mohli lépe uvědomovat, co je naší osobní vizí, kterou můžeme ve škole rozvíjet a obohacovat. Co je cílem našeho konání, jaká je naše role učitele-průvodce, jak kultivovat skutečnou vnitřní motivaci. Podíváme se na chybu jako příležitost jít vpřed. Prozkoumáme také komunikaci a její vliv na klima třídy. A to vše s ohledem na děti, se kterými pracujeme, v prostředí, kterým jsme obklopeni, ale především s plným ohledem na nás samé. Protože spokojený a nadšený učitel může být skvělým průvodcem.
Well-being aneb Co žáci a jejich učitelé (nejen) ve škole potřebují (1. a 2. st. ZŠ), 8x45 min.; osobně
Anotace: Jak ve škole vést žáka, který poznává smysl a cíl učení, má pozitivní vztah k učení, posoudí vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit, kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich? Žáka, který kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí; využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi; vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj; ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty; respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí?
Z učitele průvodcem; 8x45 minut; 1. i 2. stupeň; osobně
Anotace: Role učitele se zásadně proměnila - od tradičního chápání učitele jako někoho, kdo ví a jednostranně učivo předává žákovi k pojetí učitele, který staví více na tom, že je více "průvodcem", tvůrcem prostoru a vhodných podmínek pro učení, kde žák může v podpůrném a podnětném prostředí plně rozvíjet svůj fyzický, kognitivní, emocionální, sociální a duchovní potenciál. Na konkrétních aktivitách nabídnu některé nástroje, které mně osobně pomáhají v tom, abych otevírala žákům cestu k přebírání zodpovědnosti za jejich celoživotní učení. Pomalu a postupně, v bezpečném prostředí pro nás všechny. Společně prožijeme některé aktivity z běžného školního dne, které rozvíjejí u žáků dovednosti potřebné pro svět, který dnes nevíme, jak bude vypadat. Vytvořím dvě ukázkové učební situace, kde uvidíte a sami si prožijete, jak se jako učitel upozadit a přenechat žákům prostor pro vzájemné sdílení a učení. (Ukázky budou zaměřené na práci s textem a úlohy z matematiky.) Povedu tyto ukázky tak, abyste viděli a sami si prožili, jak lze pracovat v heterogenních skupinách žáků, ale zároveň mohli využít této formy práce i ve třídách homogenních od společného naladění až po závěrečnou reflexi. Ukážu Vám, jak pracujeme se školním záznamníkem, kam si žáci evidují své pokroky a AHA momenty. Také práci se sebereflexí. Budete prostor také na sdílení zkušeností a společné hledání odpovědí na to, co Vás zajímá.