Práce s cíli učení a jejich reflexí

Stanovení cílů

Cíle vyvozuji většinou s dětmi a ty si je zapisují do Školních záznamníků (s. 18 - 25) a tečkují na škále 0-10, kde se v daném cíli nacházejí právě teď. 

  • Často tento moment funguje jako motivace - něco nevím a chci se to naučit. Také zde vzníká diskuse nad slovy, kterým žáci nerozumí - např. dělitelnost, cifra, algoritmus, slovosled, abstraktní podstatné jména apod.
  • Cíl stanovuji za pomoci ŠVP, příručky učitele, nebo podle sebe, resp. dětí.
  • Někdy dám prostor dětem, aby si každý stanovil svůj vlastní individuální cíl (ať už kompetenční, kognitivní, oborový).
  • Jsou úlohy, kde není vhodné, aby cíl zazněl hned na úvod. Prozradila by se tím pointa úlohy.
  • Někdy mohou cíle vyslovit samy děti při řešení úlohy, vyučující je poté, např. při reflexi, na ně mohou upozornit.
  • Někdy můžeme spolu s dětmi formulovat několik různých cílů a ony si pak vyberou, na který z nich se chtějí zaměřit. Někdy mohu již formulované cíle dětem předložit rovnou k výběru. Doporučuji se pak ptát (ideálně vybrat náhodně), proč si vybrali právě tento cíl.

Formulace cíle

  • Při formulaci myslím na tyto tři otázky:

Reflexe (cílů)

Dílčí reflexe cílů 

Po téměř každé úloze, kterou v hodině řešíme, se ptám na tyto a podobné otázky (nazývám to jako dílčí reflexe a zabere to max. 1-2 minuty):

    • Přispívala tato úloha k cíli, který jsme si na začátku kapitoly stanovili? Jak?

    • Proč tuto úlohu autoři do učebnice zařadili?

    • Co jsme si v této úloze zopakovali?

    • Co jsme potřebovali vědět, abychom tuto úlohu vyřešili?

    • Co nám pomohlo tuto úlohu vyřešit?

    • Co jsme se na ní naučili?

    • Mělo cenu se touto úlohou zbývat? Proč?

    • Je nějaký "AHA" moment, který jste si při řešení uvědomili?

Jakákoliv otázka, která Vás napadne a skutečně Vás zajímá.

Hloubková reflexe a sebereflexe 

  • Většinou na konci tématického celku/kapitoly/projektu...
  • Někdy využívám Reflexe 4P (popis, pocit, poznatek, příležitost).

  • Na základě podkladů (pracovní sešit, učebnice, propustky, písemky, portfolio,...) žák hodnotí svůj pokrok na škále ve školním záznamníku, kde si na začátku dělal puntíky.


Testy a písemné práce dávám pouze na cíle, které mají žáci ve školním záznamníku.

V pololetí a na konci školního roku provádějí žáci závěrečné sebehodnocení, kde jsou uvedeny cíle, se kterými jsme předešlé pololetí pracovali. 

Já sama pak píši slovní hodnocení, kde popisuji mou perspektivu k naplnění stanovených cílů.

Schéma práce s cílem učení, reflexí a hodnocením
Schéma práce s cílem učení, reflexí a hodnocením
Vytvořte si webové stránky zdarma!