Práce s cíli učení a jejich reflexí
Stanovení cílů
Cíle vyvozuji většinou s dětmi a ty si je zapisují do Školních záznamníků (s. 18 - 25) a tečkují na škále 0-10, kde se v daném cíli nacházejí právě teď.
- Často tento moment funguje jako motivace - něco nevím a chci se to naučit. Také zde vzníká diskuse nad slovy, kterým žáci nerozumí - např. dělitelnost, cifra, algoritmus, slovosled, abstraktní podstatné jména apod.
- Cíl stanovuji za pomoci ŠVP, příručky učitele, nebo podle sebe, resp. dětí.
- Někdy dám prostor dětem, aby si každý stanovil svůj vlastní individuální cíl (ať už kompetenční, kognitivní, oborový).
- Jsou úlohy, kde není vhodné, aby cíl zazněl hned na úvod. Prozradila by se tím pointa úlohy.
- Někdy mohou cíle vyslovit samy děti při řešení úlohy, vyučující je poté, např. při reflexi, na ně mohou upozornit.
- Někdy můžeme spolu s dětmi formulovat několik různých cílů a ony si pak vyberou, na který z nich se chtějí zaměřit. Někdy mohu již formulované cíle dětem předložit rovnou k výběru. Doporučuji se pak ptát (ideálně vybrat náhodně), proč si vybrali právě tento cíl.
Formulace cíle
- Při formulaci myslím na tyto tři otázky:
Doporučuje se, aby cíl, který budeme s dětmi formulovat, byl měřitelný. K tomu nám pomáhají aktivní slovesa. Lze také využít aktivních sloves v rámci Bloomovy taxonomie vzdělávacích cílů.
Reflexe (cílů)
Dílčí reflexe cílů
Po téměř každé úloze, kterou v hodině řešíme, se ptám na tyto a podobné otázky (nazývám to jako dílčí reflexe a zabere to max. 1-2 minuty):
Přispívala tato úloha k cíli, který jsme si na začátku kapitoly stanovili? Jak?
Proč tuto úlohu autoři do učebnice zařadili?
Co jsme si v této úloze zopakovali?
Co jsme potřebovali vědět, abychom tuto úlohu vyřešili?
Co nám pomohlo tuto úlohu vyřešit?
Co jsme se na ní naučili?
Mělo cenu se touto úlohou zbývat? Proč?
Je nějaký "AHA" moment, který jste si při řešení uvědomili?
Hloubková reflexe a sebereflexe
- Většinou na konci tématického celku/kapitoly/projektu...
- Někdy využívám Reflexe 4P (popis, pocit, poznatek, příležitost).
- Na základě podkladů (pracovní sešit, učebnice, propustky, písemky, portfolio,...) žák hodnotí svůj pokrok na škále ve školním záznamníku, kde si na začátku dělal puntíky.
Testy a písemné práce dávám pouze na cíle, které mají žáci ve školním záznamníku.
V pololetí a na konci školního roku provádějí žáci závěrečné sebehodnocení, kde jsou uvedeny cíle, se kterými jsme předešlé pololetí pracovali.
Já sama pak píši slovní hodnocení, kde popisuji mou perspektivu k naplnění stanovených cílů.